torsdag 22 maj 2014


Enskild uppgift inför redovisning 



  • Beskriv vilken typ av bro ni valt att konstruera!
Är det en bågbro, fackverksbro, balkbro eller en kombination av olika brotyper?
Vi har valt att konstruera en bågbro, då blir brobanan böjd. Vår konstruktion är även en kombination av en fackverksbro, i själva det som gör bron starkare.

  • Jämför er konstruktion med en verklig förlaga (någon känd bro)!
Golden gate, Öresundsbron, Tullbron etc..
Vår konstruktion kan man jämföra med New river bridge eftersom att New river bridge också är en bågbro och brospannen då är som en båge, och samtidigt så är New river bridge också uppbyggen med balkar som tillverkar fackverk, det är precis en sådan modell vi konstruerar. Till skillnad från New river bridge är vår bro beräknad att klara av 3 kg påkänning som te.x regn, snö, is m,m. New river bridge klarar även av mer påfrestning (hur mycket bron orkar att bära upp),

  • Var i konstruktionen återfinns den svaga punkten? (rita om så behövs)
Vår bro konstruktion hade först den svaga punkten i mitten. Som man kan se på bilden nedan;













  • Hur har ni förändrat eller förbättrat bron för att göra konstruktionen stabilare. Har ni då flyttat den svagaste punkten?
För att flytta den svaga punkten, där den svaga punkten finns är det lättast att bron deformeras, bestämde vi oss för att sätta fackverk. Nu är den svaga punkten flyttad till punkterna på bilden nedan, men även lite i mitten av brobanan, men nu är den svaga punkten mer fördelad:














  • Vilka påkänningar och yttre krafter påverkar en verklig brokonstruktion. 

    De påkänningar som verkliga broar blir utsatta för är trafik på bron och ibland under den översta brobanan, det kan ju finnas en till körbana för te.x tåg som på Öresundsbron. Bron utsätts även för kraftig vind och snöfall m,m och när det är storm så kan brons vridstyvhet (vilket betyder hur mycket bron kan vrida på sig, man vill inte ha en bro som har en stor vridstyvhet) försämras och den kan börja bli elastisk och vrida på sig, då blir det farligt att köra på bron.


  • Hur konstruerar man en verklig bro för att bemästra dessa yttre påfrestningar.
Ett exempel kan vara att man konstruerar balkar och brobanor strömlinjeformade för att minska vindtryck.
Man kan använda korrugerad (pressad plåt så att veck uppstår och då böjs plåten inte lika lätt) plåt, och man kan förstärka bron med hjälp av balkar för att den ska kunna stå emot hård storm, man kan även använda sig utav värmeslingor som man bygger in under brobanan, som gör så att snö och is smälter och då blir det inte lika halt.
/// Olivia!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar